Landingspagina website is een cruciaal onderdeel voor je SEO. Elk bedrijf die goed in Google gevonden wil worden moet een SEO Landingspagina hebben om zijn belangrijkste zoekwoorden, producten of diensten. Landingspagina website is een term
Wat is een Landingspagina website?
In tegenstelling tot webpagina’s, die doorgaans veel doelen hebben en verkenning aanmoedigen, zijn bestemmingspagina’s ontworpen met één focus of doel , ook wel een call-to-action (of kortweg CTA) genoemd.In digitale marketing is een Landingspagina website of SEO landinsgpagina een op zichzelf staande webpagina die speciaal is gemaakt voor een marketing- of advertentiecampagne. Het is waar een bezoeker ‘landt’ nadat hij op een link in een e-mail of advertenties van Google, Bing, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter of vergelijkbare plaatsen op internet heeft geklikt.
Het is deze focus die ervoor zorgt dat bestemmingspagina’s de beste optie zijn om de conversieratio’s van uw marketingcampagnes te verhogen en uw kosten voor het verwerven van een lead of verkoop te verlagen.
Het belangrijkste verschil tussen een startpagina en een bestemmingspagina
(of waarom bestemmingspagina’s zo goed kunnen converteren)
Hoewel de startpagina tientallen potentiële afleidingen heeft – je kunt ze in feite ‘lekken’ noemen in plaats van links – is de Landingspagina website supergefocust. Als er minder links op uw bestemmingspagina staan, verhoogt u het aantal conversies , omdat er minder verleidelijke klikbare items zijn die bezoekers wegleiden van de call-to-action. Daarom gebruiken deskundige marketeers altijd een speciale Landingspagina website als bestemming van hun verkeer.
Natuurlijk, de startpagina ziet er geweldig uit. Het pronkt met het merk, laat mensen een reeks producten ontdekken en biedt aanvullende informatie over het bedrijf en zijn waarden. Vanaf hier kan een bezoeker overal heen: solliciteren, enkele persberichten lezen, de servicevoorwaarden bekijken, berichten plaatsen op de communityboards, enz.
Maar ze zullen niet per se een aankoop doen. En dat is het punt.
De landingspagina voor deze klant heeft een heel ander doel. In combinatie met supergladde advertenties die een enkele aanbieding promoten, werkt alles eraan om van deze bezoekers klanten te maken . Het doet zijn werk beter om het verkeer dat het merk al krijgt, om te zetten. Dat is de kracht van landingspagina’s!
Soorten bestemmingspagina’s
Je zult daar veel variatie zien, afhankelijk van de specifieke kenmerken van het bedrijf, maar er zijn eigenlijk twee archetypische bestemmingspagina’s (gedefinieerd door hun doelen):Lead Generation-bestemmingspagina’s: ook wel “lead gen” of “lead capture” -pagina’s genoemd, deze gebruiken een formulier als hun oproep tot actie. Dit formulier verzamelt bijna altijd leadgegevens, zoals de namen en e-mailadressen van bezoekers. (Je kunt hier enkele door experts gecertificeerde lead gen-strategieën lezen .)
B2B-marketeers en bedrijven die items met een hoog ticket verkopen, gebruiken dit type Landingspagina website om een lijst met potentiële klanten op te bouwen. Soms bieden ze iets gratis aan, zoals een ebook of webinar, in ruil voor contactgegevens. E-commercemerken kunnen deze pagina’s ook gebruiken voor het maken van lijsten, of het aanbieden van gratis verzending of speciale aanbiedingen.
Doorklik-landingspagina’s: vaak gebruikt door e-commerce en SaaS (software-as-a-service) marketeers, doorklikpagina’s gaan rechtstreeks naar verkoop of abonnementen. Meestal hebben ze een simpele knop als call-to-action die de bezoeker naar de kassa stuurt (zoals de app store ) of een transactie voltooit.
Verkeer naar Landingspagina’s van uw website leiden
U zult die trechter met bezoekers moeten vullen om uw Landingspagina website te laten werken. Gelukkig heb je veel opties. Laten we eens kijken naar enkele van de meest voorkomende bronnen van verkeer naar bestemmingspagina’s.
Betaald zoekverkeer
De meeste zoekmachines bevatten betaalde advertenties. Wanneer iemand iets opzoekt (zeg maar ‘kaas van de maand club’) worden deze advertenties duidelijk gemarkeerd, maar niet te duidelijk gemarkeerd, weergegeven in de zoekresultaten. Hier is een typisch voorbeeld van Google:
In tegenstelling tot de andere resultaten op de pagina, worden pay-per-click-advertenties opgesteld en betaald door marketeers. Iemand die klikt, zal worden geprikkeld door uw charmante kopie (en soms uw beelden). En u heeft ze waarschijnlijk getarget op basis van hun zoekterm, demografische gegevens of interesses die worden onthuld door hun browsegeschiedenis.
Cruciaal is dat wanneer u een advertentie maakt, u kunt kiezen waar de link uw bezoeker naartoe brengt. Ja, u kunt ervoor kiezen om ze naar uw startpagina te sturen. Maar, zoals we hieronder zullen onderzoeken, is het veel beter om een op zichzelf staande Landingspagina website te maken die overeenkomt met uw advertentietekst en een duidelijke call-to-action biedt .
Betaald sociaal verkeer
Het weergeven van advertenties op sociale-mediasites zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn is een geweldige manier om mensen en gemeenschappen te targeten die in het bijzonder geïnteresseerd zijn in uw merk, ongeacht of ze al op de markt zijn.
In plaats van mensen te zoeken naar ‘kaas van de maand club’, zou je kunnen adverteren voor mensen die ‘kaas waardering’ hebben toegevoegd aan hun lijst met interesses in hun Facebook-profiel. Het mooie is dat u contact kunt leggen met klanten voordat ze op zoek gaan naar uw product — of voordat ze het willen hebben!
Naast het aanbieden van geavanceerde targetingfuncties, heeft elk sociaal kanaal zijn eigen kenmerken. Instagram werkt bijvoorbeeld goed voor producten en lifestylemerken met een sterke visuele aantrekkingskracht. Aan de andere kant gebruiken B2B-adverteerders LinkedIn liever om professionals in specifieke branches te bereiken.
E-mailcampagnes
E-mail wordt vaak aangeprezen als het meest effectieve marketingkanaal vanwege het enorme bereik (en lage kosten) in vergelijking met andere platforms. Een studie van de Radicati Group uit 2018 schat dat er in 2022 4,2 miljard e-mailgebruikers zullen zijn. Dat is meer dan de helft van de planeet!
Een krachtige combinatie van e-mails en bestemmingspagina’s kan zowel worden gebruikt om bestaande relaties met klanten te onderhouden als om nieuwe te verwerven. Nadat u een lijst met contacten heeft gemaakt, kunt u met uw zorgvuldig samengestelde e-mail lezers verleiden met uw aanbod, terwijl de Landingspagina website de details invult en bezoekers naar een oproep tot actie leidt.
Organisch zoekverkeer
De term ‘organisch verkeer’ verwijst naar alle bezoekers die afkomstig zijn van een onbetaalde bron, zoals de onderste helft van Google- of Bing-zoekresultaten (SERP’s). Door boeiende, legitiem nuttige inhoud op uw website of Landingspagina website’s te maken, kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf vaker wordt weergegeven in gerelateerde zoekopdrachten. Hoe hoger uw inhoud, hoe beter.
Het “onbetaald” noemen is echter een beetje misleidend. Het betekent niet dat er geen tijd en geld wordt geïnvesteerd in ranking. (Al was het maar!) Er is een heel veld van professionals toegewijd om zoveel mogelijk organisch verkeer van Google te persen door een balans van zorgvuldige strategie, technische knowhow en briljante contentcreatie. Dat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) in een notendop. (Lees hier meer over SEO voor landingspagina’s .)